Activitatea de lobby în România – între nehotărârea decidenților și nevoia reglementării

În ultima perioadă, termenul de lobby a fost prezent din ce în ce mai des în spațiul public, fiind întâmpinat de un val de neîncredere din partea specialiștilor, de absența motivării temeinice din rândul decidenților și, totodată, de slaba reacție a societății civile. Deși propunerile de reglementare privind organizarea activității de lobby în România, înainte de Guvern și Parlament, clamează dialog deschis, transparent și sistematic în favoarea interesului public general, o bună parte din români consideră că țara noastră este deficitară la capitolul consultare publică.

Lato sensu, lobby este despre democrație și pentru exercitarea actului democratic liberal. În aceeași ordine de idei, amintim faptul că grupurile de interese reprezintă nucleul procesului politic – un mecanism funcțional de reprezentare a intereselor cetățenilor, urmând ca, prin activitatea întreprinsă, să devină o modalitate de evaluare a ponderii în care politicile publice satisfac nevoile celor care alcătuiesc societatea. Transparentizarea procesului de luare a deciziilor este un imperativ al democrației, iar lobby-ul, realizat în climatul liberei competiții poate deveni chiar un valoros instrument de informare corectă a opiniei publice.

În încercarea de a defini activitatea de lobby, putem afirma că aceasta constă în susținerea și promovarea drepturilor, opiniilor și intereselor colective a unori grupuri de interese de către anumiți intermediari specializați pe care îi vom numi în continuare lobbyști. Având o bază contractuală ce trebuie să respecte o anumită formă și procedură de înregistrare, prestarea activității de lobby se va face exclusiv de către o societate de lobby în beneficiul unui client. Proiectele de lege nu aduc, însă, claritate în această privință și nici nu propun o delimitare clară între viitori profesioniști acreditați în domeniu și restul persoanelor care se pot implica în influențarea deciziilor oficialilor publici.

Remarcăm, astfel, că întregul proces este unul complex, implicând diferiți actori din sfera reprezentanților publici, angajații asociațiilor de interese și, nu în ultimul rând, persoana care exercită activitatea de lobby care poate avea calitate de angajat sau de prestator în cadrul unei societăți de lobby. Luând în calcul faptul că reprezentarea intereselor se poate rezuma la orice contact organizat și structurat, adresat unor reprezentanți ai autorităților sau instituțiilor publice, la nivelul României, asupra conceptului de lobby planează în continuarea suspiciunea. Acesta din urmă este înțeles sau adesea confundat cu infracțiunea de corupție – traficul de influență ori cu infracțiunea de serviciu – conflictul de interese. Numitorul comun al regimului activității de lobby și infracțiunile menționate anterior constă în prezența actorului – funcționar public. Aspectele legate de sfera și metodele de influență stipulate în proiectele de lege nu pot fi confundate sau asociate din punct de vedere legal cu infracțiunile, întrucât obiectul de acitivitate este unul distinct, in primul caz fiind vorba de reprezentarea unui grup de interese, iar, în al doilea, vizat este un interes personal cu caracter incriminatoriu.

Concret, activitatea de lobby legitim realizată va trebui să facă întotdeauna dovada informării clienților asupra etapelor parcurse pentru susținerea și promovarea obiectivului urmărit, participarea la dezbaterile organizate de autoritățile sau instituțiile publice, contribuțiile la dezvoltarea strategiilor politice și economice, atragerea sprijinului formațiunilor politice pentru susținerea și promovarea obiectivului, contactele directe cu senatori, deputați și nu numai.

Deși în România s-a discutat la nivelul Parlamentului despre lobby încă din 2001, motivarea făcând apel la doctrina românească profund inspirată de modelul idelogic constituțional francez, în prezent, conceptul nu aduce elemente de noutate. Remarcăm astfel că, din rândul celor patru proiecte de lege blocate în circuitul parlamentar pe o perioadă de 10 ani (2001-2011), nu s-a putut materializa niciunul. În schimb, în anul 2018, Guvernul, prin Ministerul Mediului de Afaceri, și Senatul, în calitate de inițiatori, concurează cu un proiect de lege menit să reglementeze desfășurarea acțiunilor de influențare a activității puterii legislative și a celei executive, în loc să conlucreze în acestă privință.

În contextul actual, merită să reflectăm asupra a două aspecte principale legate de temporalitate și viitoarele implicații ale proiectului de lege. În primul rând, va trebui să aflăm dacă reglementarea activității de lobby, în forma actuală, ne poziționează cu adevărat mai aproape de Europa. Ținând seamă de ultimele evenimente și declarații ale oficialilor români aflați la Bruxelles, ralierea în totalitate la principiile statuate de către Uniunea Europeană reprezintă o opțiune și nicidecum un deziderat. De aceea ne putem întreba dacă factorii de decizie din România vor propune o formă serioasă, care să vină cu adevărat în sprijinul cetățenilor, sau va fi doar o continuare a unui mimesis al  consultării publice.

Lobby-ul este considerat astăzi ca profesie cu vechime, o activitate naturală şi inevitabilă, care a luat naştere odată cu societatea: ori de câte ori un grup a exercitat puterea într-o organizaţie, alte persoane sau alte grupuri au încercat să influenţeze deciziile conducătorilor (Lionel Zetter, Lobbying. The Art of Political Persuasion). Poate fi adevărat deci faptul că reglementarea activității de lobby va permite reprezentarea profesionistă a intereselor exprimate de structurile societății civile în procesul legislativ, așa cum se întâmplă astăzi pe continentul european și cel nord-american. Din rândul celor 19 țări europene care au reglementat deja activitatea de lobby putem avea în vedere, pe lângă modelul austriac deja propus de Guvern, alte țări precum Slovenia la capitolul proactivitate în asigurarea transparenței publice, Republica Cehă în privința accesului la informații și Irlanda pentru procesul de înregistrare și prezentare a lobbyștilor.

Un alt aspect care suscită interes este cel legat de organizarea profesiei de lobbyist. Mai exact, cum arată profilul unei persoane abilitate și capabile să facă lobby în România și cum poate fi sumarizată activitatea sa pentru o zi. Potrivit cercetărilor recente din domeniu, persoanele care activează în sectorul energetic (petrol, gaze, electriciatate) sunt consideratie ca fiind cele mai eficiente în dialogul lor cu instituțiile, urmate fiind de reprezentanți din sectorul farmaceutic și cel bancar. Așadar, considerăm ca fiind corect și benefic ca lobby-ul din țara noastră să vizeze în principal industriile puternice și să demarăm cu proiectele energetice? Conform ultimelor date comunicate de Registrul de Transparență al Uniunii Europene, în 2016 companiile mari au alocat pentru lobby cu 40% mai multe fonduri, comparativ cu anul 2012, iar în fruntea listei regăsim marile societăți din domeniul energiei.

Deși Asociația Registrului Român pentru Lobby nu explică perspectivele și implicațiile transparenței în domeniu, atrage, totuși, atenția asupra neregulilor sesizate la nivelul proiectului de lege propus de Guvern și recomandă menținerea unui singur proiect, cel aflat în circuitul Parlamentului.

Spiritul democratic are la bază implicarea individului în societate. Relația dintre democrație și dezvoltare economică este departe de a fi întâmplătoare. Putem considera deci că lobby-ul reprezintă debutul unor proiecte economice de anvergură grație colabării sectorului privat cu factorii de decizie responsabili de procesul de guvernare. Pentru atingerea acestui scop, imperioasă va fi existenţa unor discuţii riguroase pe tema reglementării acestei activităţi, la care să ia parte reprezentanți ai statului, ai mediului privat și ai societății civile.

Publicat în revista Economistul nr. 12 – 2018.

Distribuie pe:
Prin utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings