Pandemie – Criza – Tratament

Modelele economice adoptate de statele moderne nu conțin componente de reziliență la crize generate de pandemii. Mai mult, analizele de risc nu au situat niciodată pandemia în categoria riscurilor care presupuneau măsuri și, desigur, costuri pentru contracarare. Astfel, impactul pandemiilor în economie nu a fost studiat teoretic în mod anticipat, iar perspectiva practică o exersăm abia în ultimul an. Analogia cu crizele precedente se reduce, în bună măsură, la denumire. Da, avem de-a face cu o criză, însă modalitatea de manifestare este nouă și există puține elemente care să permită estimări cu un grad ridicat de probabilitate.
În general, oamenii evaluează în mod natural riscurile și stabilesc – individual sau colectiv – nivelul și volumul resurselor pe care le alocă pentru diminuarea acestora. Dispariția totală a riscurilor nu este posibilă, iar apropierea de acest punct crește exponențial costurile implicate. Mișcarea, viața sunt permanent supuse riscului, riscul zero fiind posibil doar în cazuri teoretice, ideale.
„Criza” este percepută, în general, ca o stare de anormalitate, de abatere gravă de la planuri sau de la cursul firesc al lucrurilor. Sunt puține culturile în care „criza” este percepută ca modalitate de transformare sau de reinventare (cu predilecție în țări asiatice).
Criza economică reprezintă fenomenul caracterizat de o scădere semnificativă a activităţii economice pentru o perioadă de timp (luni, ani), reflectată în diminuarea veniturilor individuale, reducerea nivelului ocupării, diminuarea producţiei industriale şi a consumului. Poate avea ca rezultat situația de stagflație și poate genera o recesiune sau chiar o depresiune economică. La limită, poate duce la colaps economic.
Sintetic și folosind un criteriu ideologic, sunt relevante patru perspective asupra crizelor economice:
liberală, având ca și scop autoreglarea pieței în contextul în care criza este cauzată de intervenția externă a statului, care perturbă piața și dereglează echilibrele. Dispariția cauzei ar determina și dispariția crizei;
marxistă, văzând criza ca un element inerent capitalismului, aceasta făcând parte din mecanismul său. Criza provine din caracterul anarhic şi inegal al producţiei, iar soluția acestei abordări o reprezintă intervenția agresivă a statului pe toate palierele afectate;
keynesistă, în contextul în care se consideră că piaţa nu are mereu rol autoreglator. Investiţiile sunt relativ imprevizibile şi prociclice, ceea ce determină apariția crizelor economice. Statul trebuie sa joace rol de reglementator însă cu o intervenție mai moderată decât în cazul perspectivei marxiste;
schumpeteriană, considerând că economia este ciclică, trecând prin faze de avânt economic și de recesiune. Crizele sunt parte a mecanismului de funcționare a economiilor și rolul statului este să diminueze impactul acestora prin reglementări care sa corecteze deficiențele sistemice și cele conjuncturale.
Sintagma „criză economică” a desemnat, pentru o lungă perioadă de timp, o gamă foarte variată de situații, în care anumite produse financiare își pierdeau o parte semnificativă din valoarea de piață, în intervale scurte de timp.
Până la începutul secolului XIX au fost tipice crize de subproducţie, provocate de fenomene naturale (secetă, mari inundaţii) sau împrejurări social-politice deosebite (epidemii, războaie). În urmă cu mai bine de 100 de ani, criza economică însemna imense cozi în fața băncilor, cu retrageri masive de bani (The 1907 Bankers’ Panic). A urmat Criza financiară internaţională provocată de Primul Război Mondial (guvernele SUA, Marii Britanii, Franţei şi Germaniei au decis vânzarea titlurilor emitenţilor străini pentru a putea cumpăra echipamente militare), Marea Depresiune interbelică (1929 – 1933) , Criza petrolului (1973 – ţările membre ale OAPEC au stopat livrările de petrol către anumite state, iar prețul a crescut cu 300%), Lunea neagră (19 octombrie 1987 – ziua cu cele mai mari scăderi bursiere din istorie, companiile pierzând 500 de miliarde USD din capitalizare), Criza asiatică (1997 – investitorii străini s-au retras din statele Asiei, pe fondul devalorizării principalelor valute regionale), Criza financiară rusă (1998 – a fost declanşată de criza asiatică, care a dus la scăderea preţurilor materiilor prime de al căror export Rusia era dependentă într-o proporţie covârșitore), Criza financiară globală din 2008-2009 (declanșată de pierderea încrederii investitorilor americani în ipotecarea securitizată, ceea ce a dus la o criză de lichidități; a fost catalizată puternic de prăbușirea burselor de valori și de prelungirea perioadei de instabilitate).
Din intersectarea perspectivei ideologice cu enumerarea celor câteva dintre cele mai studiate crize economice remarcăm faptul că acestea sunt, mai degrabă, „lebedele negre” ale istoriei economiei. Acest tip de criză, imprevizibilă și cu efecte importante în definirea dezvoltărilor ulterioare, iese din tiparul abordărilor ideologice și necesită soluții personalizate și curajoase. Crizele descrise de fondatorii gândirii economice pot fi considerate relativ simplu de gestionat în condițiile unei guvernări raționale. Guvernele, experții, au imaginat și aplicat soluții mai mult sau mai puțin eficiente pentru crizele determinate de ciclicitatea modelului economic capitalist.
Spre deosebire de toate crizele economice precedente, criza economică generată de pandemia de SARS-CoV-2 are câteva particularități, care, cumulate, ne oferă imaginea potențialului său distructiv: este o consecință agresivă a unor factori externi mediului economic; se manifestă la nivel planetar; este însoțită de o profundă criză socială; afectează majoritatea domeniilor economice; afectează marea majoritate a populației; este imprevizibilă. Sunt tot atâtea cauze pentru care nu există planuri de restabilire a situației post-pandemie și nici estimări ale costurilor asociate. „Strategiile” sunt reactive și pe termen scurt.
Ce putem face? Aș spune că scenarii și planuri de contingență. Scenariile ne ajută să vizualizăm viitoruri, să stabilim legături între elementele pe care le introducem în modelare, să percepem „realitatea” înaintea realității. Acest exercițiu reprezintă un suport important în luarea deciziilor pentru situațiile în care nu avem precedente, astfel încât să putem înțelege situații, contexte și tipare noi. Pregătirea planurilor de contingență presupune, practic, identificarea soluțiilor care să aibă în vedere măsuri ce trebuie luate în cazul apariției simultane sau consecutive a elementelor comune, cu importanță ridicată și probabilitate mare de apariție, preluate din scenariile construite. Nu pot exista garanții că deviația de la scenariul ales va merge în mod necesar în direcția planurilor de contingență, dar pregătirea unor astfel de planuri crează premisele unei reacții favorabile redresării situației cu posibil efect catastrofal. O astfel de abordare, chiar daca nu oferă claritate și certitudini, crește reziliența sistemului economic la care face referire.
Economia este un sistem „viu”. Se adaptează și crește continuu. Pandemia de SARSCoV-2 a încetinit și continuă să încetinească ritmul vieții economice, însă există și câteva elemente care au primit un impuls important în aceasta perioadă – comerțul on line, comunicațiile, telemunca. Aceste beneficii vor rămâne și își vor gasi cu siguranță locul în perioada post-pandemie. De asemenea, obiectivele ce presupun tranzițiile digitale și ecologice – prezente în centrul politicii europene – sunt generatoare de creștere economică.
Încă nu putem anticipa dimensiunea reală a crizei economice determinate de problemele sociale induse de pandemie, însă putem spera că anul de izolare ne va fi transformat în doritori de performanță, de inovație și de succes economic.

Articol publicat în revista Economistul nr. 1-2.2021

Distribuie pe:
Prin utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings