Când pielea ta NU e în joc

„Puterea este abilitatea de a pune lucrurile în practică”
Rosabeth Moss Kanter

În toată lumea, guvernele domină scena economică. Modul în care cheltuie resursele determină, în bună parte, dacă ocuparea totală a forței de muncă reprezintă o prioritate sau nu. De asemenea, impozitele și taxele percepute influențează majoritatea deciziilor de investiții, iar reglementările interne promovate sau susținute la nivel guvernamental influențează activitățile economice. Totuși, în teoriile economice, dominația guvernului asupra mediului economic nu este corelată în mod semnificativ. Majoritatea teoriilor se limitează la a considera „guvernul” ca entitate rațională, menită să asigure echilibrele macroeconomice, să anticipeze și să prevină eventuale dezechilibre. În fiecare ramură a economiei, abordările se concentrează pe impactul guvernării asupra luarii deciziilor private sau pe influența politicilor guvernamentale asupra agregatelor macroeconomice. Nu există progrese semnificative în direcția obținerii unor reguli comportamentale generale și realiste pentru un guvern rațional, prin analogie cu regulile folosite pentru analiza comportamentelor raționale ale consumatorilor sau ale producătorilor. În consecință, nu s-a reușit, încă, integrarea guvernului și a decidenților privați într-o teorie generală a echilibrului.
Teoreticienii din domeniul economic pleacă de la supoziția conform căreia deciziile sunt luate de către indivizi raționali. O astfel de simplificare este necesară pentru a putea face predicții referitoare la comportamente. Deciziile luate la întâmplare sau cele care nu se află în nicio relație între ele nu se încadrează în tiparele cunoscute. Și nevoia de încadrare în tipare vine din faptul că acțiunile umane pot fi anticipate, iar relațiile dintre ele analizate doar dacă se pot încadra în tipare.
Ce facem, însă, atunci când raționalitatea nu este paradigma de funcționare a decidentului guvernamental, când interesul politic sau mai curând politicianist determină comportamente neraționale, izvoare ale unor costuri sociale sau economice semnificative. Care este răspunderea pentru promovarea unor decizii care pun în pericol sau afectează stabilitatea socială, mediul economic, bunăstarea oamenilor, locul câștigat cu greu printre celelalte națiuni?
În plan personal, practic, niciuna. „Pielea” celui care înțelege exercitarea puterii ca exercitare a bunului plac nu are de suferit, ba, de cele mai multe ori, dimpotrivă, este recompensat. Situația nu este prezentă exclusiv în sfera guvernamentală, numeroși „manageri de top” construindu-și renumele în acest mod.
Ajungem, astfel, la pericolul pe care îl reprezintă evaluarea deciziilor exclusiv din perspectiva rezultatelor. Și când spun „rezultate”, nu mă refer la o creștere sustenabilă, bazată pe tehnologie, creștere de productivitate sau alocare inteligentă a resurselor. Ma refer la creșterea facilă, „din pix”, tocmai bună de arătat în campania electorală sau la ședințele de analiză semestriale și care durează cam cât campania electorală sau, respectiv, cea de încasare a bonusului.
Iată un exemplu, pe care, pentru a nu particulariza, l-am ales dintr-un alt spațiu și timp. Să spunem că CEO-ul unei companii care își are toate operațiunile în Insulele Cayman se decide să crească performanța financiară a companiei anulând tot ceea ce înseamnă asigurare împotriva uraganelor, considerând că sumele respective, deloc mici, pot căpăta o destinație aducătoare de profit suplimentar. Natura este darnică și, în primul an, nu au fost uragane. Compania economisește contravaloarea primelor de asigurare, cifrele arată foarte bine și profitul este semnificativ crescut. Acționarii primesc dividende mai mari, bonusurile executivilor sunt suplimentate, salariații sunt mulțumiți. Dilema poate să apară în analiza realizată de Consiliul de Administrație, unde CEO-ul, care a economisit sume importante, ar trebui să primească un bonus sau să fie concediat?
Să contextualizăm puțin. Istoria locului arată că din 1871 și până în prezent un uragan a lovit Insulele Cayman la fiecare doi ani si un sfert. Cu alte cuvinte, există o probabilitate de 44% ca un uragan să devasteze zona în decurs de un an. Estimarea se bazează pe 148 de ani de observații, iar în ultimii 20 ani procentul crește cu 2 puncte la fiecare 5 ani analizați.
În exemplul nostru, profitul crescut a fost generat de asumarea unui risc extrem de mare, care, statistic, nu poate fi suportat în continuare. CEO-ul nu avea niciun control și nicun tip de abilitate care să îi permită să prevadă dacă și în ce moment un uragan va lovi insulele. Decizia sa a fost „oarbă”, a expus compania unui risc major și, da, a beneficiat pur și simplu de noroc. Analizând rezultatele doar în contextul riscului ușor de observat sau fără a lua în calcul expunerea la risc, ne lăsăm la mila hazardului. Succesul este atribuit în mod eronat „managerului” și nu providenței sau naturii, pur si simplu.
Noi, astazi, îl recompensăm pe CEO, luat în sens generic. El este politicianul, funcționarul sau conducătorul de companie care asumă riscuri foarte mari pentru societate, instituții sau companii fără a exista o instanță care să îl sancționeze. Și mă refer aici la sancțiunea personală, aceea care să îl oblige la o abordare prudentă a problemelor pe care le gestioneză. Astazi, sub o formă sau alta, primește „bonusul” și, pentru că este conștient de ceea ce a facut, pleacă în glorie spre un loc calduț, asigurat de recunoscătorii „shareholder-i”. De raspundere, nici nu poate fi vorba.
Am întâlnit acest tip de manageri pe care i-am denumit „manageri măcelari”, cu toata deferența pentru meseria de măcelar. Analogia am gasit-o gândindu-mă la fermierul care nu așteaptă să obțină beneficii de pe urma laptelui dat de o vacă – prin prelucrare superioară, eventual – ci o taie si vinde carnea. Sigur, profitul imediat este semnificativ, însă „afacerea” dispare.
La nivel de stat, Grecia pare exemplul perfect. Zeci de ani politicienii s-au întrecut în a crește salarii și a acorda facilități și stipendii. Votul obligatoriu i-a „obligat” să satisfacă un număr foarte mare de votanți. Și au facut asta fără a vedea dincolo de mandatul propriu. Statul a ajuns în pragul falimentului și a fost salvat de partenerii din Uniuniea Europeana. Cam ce se întâmplă în prezent pe plaiurile mioritice. Opoziția tace, pentru că, pe de o parte, nu vrea să-și atragă oprobiul masei de votanți și, pe de altă parte, știe că excesele nu pot fi susținute la nesfârsit și speră în prăbușirea celor aflați la putere. Desigur, vor deconta și ei această atitudine, chiar daca îi ajută să preia puterea…
Economia reacționeză probabil mai rapid și vizibil față de alte domenii. Dorința de „PIB” și creștere economică, joaca cu cifrele, cu salariile și pensiile nu au viață lungă, iar „razbunarea” este dură. Din păcate, cei care vor „plăti” aceste costuri ale iraționalității nu sunt cei aflați la putere sau funcționarii care, conștient, au susținut și implementat politici neraționale. Decontul va ajunge preponderent la pătura pauperă a societății, exact aceea care a promovat și susținut neraționalitatea ca mod de guvernare. Și pentru că pielea lor nu este în joc, cei care au avut puterea în tot acest timp vor povesti, peste ani, pe plaja de la Monaco, despre „performanța” guvernării lor.

Publicat în revista Economistul nr. 7-8 – 2019.

Distribuie pe:
Prin utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings