2019, România încotro?

Este evident ca nu putem influența major mersul istoriei și că pretențiile de lider regional sau poziția mediană (măcar) în ierarhiile europene nu se pot obține doar prin mărimea populației, așa că, dacă vrem să mai existăm și peste 25 de ani… avem de luat decizii. Sunt de reformat, cel puțin, administrația publică, sistemele de învățământ și sănătate, infrastructura și economia… Avem de construit o țară.
Locul în care ar trebui să apară ideile, ca urmare a unor dezbateri și concursuri de soluții și modele, este scena politică. Elita politică, însă, aceea pe care noi, poporul, am delegat-o, prin vot democratic, să ne conducă și să dezvolte România, are preocupări legate strict de „propriul ceva”. Propriul buzunar, propria libertate, propria imagine, propriul orgoliu sau securizarea propriului viitor. Nu urmăm nicio viziune, niciun plan, nu oferim părinților niciun motiv de a spune milioanelor de tineri care își doresc civilizație și progres: nu plecați!
Încercările de a propune diverse strategii sectoriale sunt sortite a priori eșecului în lipsa unei viziuni integratoare, care să permită cascadarea în strategii sectoriale a principalelor obiective stabilite pentru următorii ani. Totodată, a propune o strategie publică doar pentru că din sondaje reiese că populația este preocupată de acel domeniu, nu reprezintă o realizare superioară zecilor de strategii aprobate de guvern. Soarta lor este comună…
Ce nu se înțelege și este ignorat la nivelul elitei politice este faptul că sistemele care fac o societate să funcționeze sunt interconectate și, de cele mai multe ori, interdependente. De asemenea, este ignorat faptul că modelele existente au fost testate și rafinate sute de ani, fiind preferabile improvizațiilor și experimentelor ce pot, cel mult, să aducă voturi în plus (în fapt înrăutațirea stării generale pentru favorizarea unor clase de votanți a dus la majoritatea schimbărilor de culoare a guvernelor postdecembriste).
Ce este de facut?
Pentru început, cred că națiunea română (români, maghiari, romi, sași, albanezi, italieni, evrei și toate celelalte etnii cu care împărțim binele și răul din România) ar trebui să aleagă modelul de societate pe care vor să îl lase copiilor lor. În această privință, deși poate părea simplu, lucrurile nu stau deloc așa. În 1991 am crezut că, adoptând o nouă Constituție, oamenii de bună credință plătiți din taxele și impozitele noastre vor construi o Românie democratică și prosperă. Istoria ultimilor 28 de ani nu conține prea multe elemente de mândrie din acest punct de vedere.
Cercetările realizate în cadrul Centrului de Analiză și Prognoză pentru Orientări Strategice (CAPOS) au arătat că alegerea cea mai importantă pe care trebuie să o facem este nivelul de implicare al statului în viața socială. Desigur, în cadrul unei societăți democratice cu sistem politic multipartinic, vorbim despre ceea ce înseamnă implicarea statului în cele trei domenii pe care le resimte orice membru al societății și care pot fi simplu reprezentate de: stradă, școală și spital. Astfel spus, infrastructura, modelul de educație și nivelul până la care statul poate asigura gratuitatea asistenței medicale sunt domenii în care, odată stabilit nivelul de implicare al statului, pot genera input-uri pentru conturarea unui model socioeconomic bine fundamentat.
Am scris, într-un număr precedent al revistei, despre ce putem înțelege atunci când amintim de „statul social”. Alegerea poate fi facută între modele deja consacrate, nefiind necesară continuarea experimentelor din ultimii 29 de ani. Avem la o extremă sistemul individualist american, iar la cealaltă modelul scandinav. În acesta din urmă statul se implică în mod semnificativ în redistribuirea către populație a unui venit considerat, cumva, a fi realizat în comun. Elementul central de care trebuie ținut cont este acela că un model anume de „stat social” poate fi susținut numai de anumite modele de economie și sisteme de educație.
Alegerea unui model ce presupune prestații sociale generoase (sănătate pentru toți, învățământ gratuit, pensii subvenționate) de exemplu, este condiționată de exisența unei economii puternice corelată cu impozitarea semnificativă a profiturilor și a muncii. De asemenea, modelul economic pentru un astfel de sistem este bazat preponderent pe finanțare bancară, în detrimentul finanțării prin bursă. Finanțarea bancară reduce riscurile unei afaceri, însă limitează profiturile și poate susține numai anumite sectoare economice (cele cu ciclu de producție pe termen lung și falimente puține – în sensul în care „viața” companiilor este mai lungă). Pe cale de consecință, sistemul de învățământ trebuie adaptat astfel încât să producă mai mulți specialiști decât generaliști și asta preponderent la nivelul învățământului secundar.
Alegerea unui model în care individul beneficiază de prestații minime din partea statului presupune taxe și impozite mai mici, corelate cu asumarea de către fiecare persoană a „propriului drum prin viață”. Acest model este caracteristic economiilor dinamice, finanțate preponderent prin bursă, unde ciclul de producție este mai scurt, iar riscurile asociate business-ului mai mari. Totodată, învățământul este preponderent generalist, locurile de muncă „procedurate”, iar specializările mai puțin necesare.
Este evident că modelul în care prestațiile sociale ale statului sunt mai numeroase reprezintă ceea ce ar putea fi asumat astăzi de România, însă disputele și „abordările originale” încetinesc obținerea clarității și performanței. Susținerea unui astfel de sistem presupune o economie puternică, un parteneriat asumat cu bancile finanțatoare și direcții strategice clar definite pentru industrii specifice. În România nimic din toate acestea nu se întâmplă, iar prestațiile sociale nu pot fi plătite la nesfârșit doar cu sloganuri și lozinci.
Renunțarea la pasivitatea cvasiunanimă – în fond, nu putem fi blatiști în trenul isoriei, cu pretenții permnente de clasă business –, asumarea unui model socioeconomic și trasarea unor direcții strategice sunt principalele decizii pe care ar trebui să le luăm în 2019. Apoi, flexibilizarea taxării în vederea preluării beneficiilor pe care le aduce „democratizarea economiei” poate fi un atu pentru următorii ani. Înțelegerea avantajelor pe care noile tehnologii le aduc în domenii considerate tradiționale – platforme precum Uber în transportul urban de persoane sau Booking pentru spații de cazare – în locul unei rezistențe birocratice, care, previzibil, se va dovedi inutilă, poate dinamiza economia, produce locuri de muncă și, de asemenea, venituri semnificative pentru bugetul de stat.
Constituția, oricât de bună ar fi, legile – bune sau rele –, nu pot suplini mecanismele care asigură funcționarea unei piețe libere și care reglează relația cost-beneficiu la nivel social. Excesul de reglementare, etatizarea, deformarea pieței prin instituirea de monopoluri sau prin favorizarea birocratică a unor actori economici nu pot duce la performanță economică. Iluzia că putem face orice mai bine dacă este făcut de stat a pierdut confruntarea în urmă cu aproape 30 de ani. Din păcate istoria nu este lecție pentru cine decide în România, iar razbunarea istoriei nu iartă.

Publicat in revista Economistul nr. 3 – 2019.

Distribuie pe:
Prin utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings