Strategia – visul din viitor

Tranziția reprezintă noțiunea care desemnează procesul de trecere, schimbare, a unui sistem din starea A în starea B, păstrând elemente reconfigurate din starea inițială și adăugând segmente benefice funcționării în noua conjunctură. Reziliența noii construcții se presupune că este cel puțin egală cu ceea ce exista în trecut, iar performanța este superioară, adaptată mediului curent și, pe cât posibil, celui din viitorul apropiat.


Utilitatea unui model de gestionare a etapelor schimbării constă cu predilecție în înțelegerea teoretică a fiecărei etape, în construirea de alternative și alegerea unor soluții eficiente și eficace la problemele pe care orice tranziție le presupune, evitând bună parte din consumurile inutile de resurse. Modelul propus de profesorul de psihologie socială, Kurt Lewin, în lucrarea „Frontiere în dinamica grupului: concept, metodă și realitate în științele sociale; echilibru social și schimbare socială” (iunie, 1949), este unul de actualitate. Deși scris în contextul sfârșitului celui de-al Doilea Razboi Mondial, etapele decelate – destructurarea, schimbarea și restructurarea – și conținutul acestora s-au dovedit viabile în analiza transformărilor sociale ulterioare. Pentru a prezenta teoria sa, profesorul Lewin a folosit analogia cu transformarea formei unei bucăți de gheață. Pentru a-i da o altă formă, trebuie topită, așezată în noua formă și reînghețată.

Destructurarea – a desființa structura a ceva – presupune, ca prim pas, identificarea nevoii de schimbare (motivul) și nivelul până la care structura existentă va fi desființată. Schimbarea nu este un proces superficial, ci unul profund, ce afectează valorile, atitudinile și comportamentele ce definesc structura și funcționarea inițiale. Demararea destructurării se poate realiza controlat sau ca urmare a unei crize, aspect ce depinde, în bună măsură, de inerția structurală și de mentalitatea dominantă. Un „mod de a fi” îndelung exersat, care a asigurat un oarecare confort și a permis rezultate satisfăcătoare va fi greu de destructurat cu promisiunea unei performanțe viitoare. Costurile asociate schimbării sunt mult mai ușor de vizualizat, beneficiile potențiale fiind ceva mai greu de asimilat. Motivația schimbării trebuie să se adreseze credințelor și valorilor personale și sociale, să releve un beneficiu general în raport cu situația existentă. Fără o dorință (socială) reală de schimbare, eșecul este garantat.


Destructurarea unei economii, drept consecință a destructurării unui sistem social, reprezintă un process complex, care necesită expertiză, viziune și un amplu program de comunicare. Asumarea schimbării de către cei care legiferează și conduc instituțiile statului nu poate fi considerat un element preexistent, fapt ușor de constat în economia românească, la 30 de ani de la declararea destructurării economiei centralizate și stabilirea ca țintă a economiei de piață. Haosul, lipsa de coerență, criza, sunt inerente fazelor inițiale ale tranziției, însă durata trebuie limitată, iar schimbarea preluată cu șocuri cât mai mici. Destructurarea economiei centralizate a venit natural, ca urmare a dispariției sistemului social și de relaționare externă în care funcționa. Din păcate, lipsa expertizei, a viziunii și a unei comunicări permanente, care să ne amintească ce avem de făcut, au prelungit nepermis de mult prima fază a tranziției. Până astazi, regăsim industrii sau companii care, deși muribunde de o bună bucată de vreme, sunt ținute artificial în viață, cu un consum nejustificat de resurse. Statul este proprietar, încă, al unei părți importante din economie, fapt ce introduce distorsiuni semnificative în funcționarea piețelor. „Pierderea controlului” statului asupra unor mijloace de producție s-a dovedit a fi cel mai dificil aspect al destructurării economiei centralizate.

Deși infuzate cu noțiuni și concepte de proveniența din zone cu economii de piață funcționale (guvernanță corporativă, profit, management ș.a.), companiile românești sunt tributare mentalității funcționărești, în detrimentul gândirii în termeni de business. Piața, ca esență a noii orânduiri, este bună și acceptabilă dacă legea și reglementările secundare favorizează capitalul de stat. Astfel, este evident că această etapă a tranziției a fost oarecum ratată, viziunea și vizionarii destructurării nereușind să „dezghețe” total vechea orânduire, pentru a așeza economia în noua formă.
Schimbarea – înlocuirea unui lucru cu altul – este etapa în care vechile interacțiuni sunt înlocuite cu unele noi, în care se fac tatonări, experimente și în care este acceptat mai ușor eșecul. Schimbarea socială (dar și cea organizațională) are ca element central comportamentul și atitudinea oamenilor. Înlocuirea legilor, a unor procese, a unor structuri sau a oricărui element exterior omului nu realizează schimbarea atâta timp cât factorul uman, mentalitatea, modul de gândire și de abordare a problematicii rămân neschimbate. Fiecare persoană implicată în schimbări suferă o perioadă de tranziție personală, care poate presupune anumite pierderi, diminuarea puterii, a veniturilor sau a prestigiului personal. Acestea sunt și principalele arme ale oponenților schimbării.

Exacerbarea imaginii acestor potențiale pierderi induce teamă și radicalizează persoanele care ar putea pierde din implementarea schimbării. Unele partide politice au reușit să întrețină această stare și să își construiască doctrina politică în acest mod, frica de schimbare fiind, în esență, principala ideologie promovată către susținători. De aceea, schimbarea are nevoie de un important efort de comunicare, care să releve beneficiile comune și cele pentru fiecare categorie afectată în parte. Pentru promotorii schimbării nu este atat de important sa fie convinși și reconvinși de importanța schimbării, ci este important să convingă, la rândul lor, cat mai multe persoane, cu argumente, cu rabdare și cu perseverență. Curba schimbării, cu ale sale patru stadii – negare, frică, acceptare, angajament – necesită timp.

Cu cât schimbarea pare mai ușor de adoptat, iar beneficiile sunt evidente, cu atât mai repede va fi preluată și aplicată. Timpul, însă, este un factor determinat în coagularea masei critice favorabile schimbării. Pentru a accepta schimbarea și a contribui la succesul ei oamenii trebuie să înțeleagă care vor fi beneficiile schimbării pentru ei, să aibă o reprezentare pozitivă pentru ceea ce va aduce noua etapă. Schimbarea ar trebui să aibă loc într-o perioadă relativ scurtă și să fie oarecum clară. Este ceea ce nu reușește să facă societatea românească, iar economia nu face notă discordantă. Lipsa fundamentului ideologic – care să limiteze încercările de schimbări aberante – și neasumarea unui model economic, care ar direcționa căutările între limite rezonabile, lasă imaginația decidenților politici să consume inutil resurse prețioase.


Restructurarea – schimbarea structurii unui lucru – apare atunci când schimbările încep să se permanentizeze sub forma unor instituții funcționale, relații ierarhice bine definite, drepturi și responsabilități clare și stabile. Noua ordine este internalizată la nivelul indivizilor, care asumă și respectă noile relații sociale, considerate, acum, naturale. Echilibrul dobândit nu este o stare inertă, de nemișcare, ci poate varia de la robustețea unui sistem suprareglementat la antifragilitatea unuia în bună masură dereglementat. Important este ca acest nou echilibru să fie identificat ca atare și să permită sesizarea beneficiilor aduse de schimbare. Deși schimbările sunt prezente permanent în viața noastră, este necesară recunoasterea etapei de restructurare, celebrarea reușitelor majore și consolidarea elementelor importante, care susțin noua paradigmă. Fără a parcurge această etapă – psihologic necesară – oamenii pot ajunge să resimtă o permanentă și obositoare tranziție, neputându-se adapta la schimbările solicitate, ceea ce crește inerția pentru schimbările ulterioare. Este o descriere fidelă a situației în care se află societatea românească.


Promisiunile permanente de schimbare a pardigmei sociale au obosit societatea și au devenit necredibile. Economia se dorește a fi „de piață”, însă nu reușim să privatizăm și să liberalizăm pe cât ar fi necesar. Sunt inventate probleme și soluții care ne țin atenți, dar nu ne ajută sa progresăm. Dimpotrivă!
Situația de incertitudine și permanentă căutare a drumului către „nu ne-am hotărât ce”, poate fi depășită prin stabilirea unor premise care să permită o viziune realistă pentru economia românească. Decelarea ideologiei politice dominante (mai apropiată de ideile marxiste sau de cele ale lui Adam Smith), asumarea acesteia și identificarea de analogii cu modele economice funcționale în țări cu economie de piață, liberalizarea piețelor și reducerea rolului statului în economie ar putea fi câteva obiective care să desăvârșească schimbarea începută în urmă cu 30 de ani.


Avem cu ce să construim o societate liberă și prosperă, cu oameni dornici să trăiască în țara în care s-au nascut, cu tineri care să învețe si să performeze în țara lor. Strategia, ca instrument de planificare, ne poate ajuta să construim harta care să ne ducă la destinația dorită. Avem de ales acea destinație, de creionat drumul, de gasit soluții la problemele previzibile sau ascunse. Fară, însă, a stabili și respecta aceste lucruri, suntem și rămânem în situația prezentată de Ion Luca Caragiale în admirabila radiografie a societății românești la 1883, „O scrisoare pierdută”: „Iata dară opinia mea. Din doua una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele… esențiale… Din această dilemă nu puteți ieși… Am zis!”.

Publicat in revista Economistul nr. 1-2

Distribuie pe:
Prin utilizarea serviciilor noastre, vă exprimați acordul cu privire la utilizarea cookie-urilor.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings